انواع اتصالات لوله کشی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ :
بازدید : 469
نویسنده : HCW

 

 انواع اتصالات لوله‌کشی جزء بسیار مهم و کاربردی در صنعت تأسیسات و لوله‌کشی هستند که تولیدکنندگان داخلی زیادی ندارند و کارا پرنیان شرق به عنوان تولیدکننده با سابقه و مجرب اتصالات لوله‌کشی فشار قوی محسوب می‌شود.

اتصالات لوله کشی چه چیزی هستند؟

مهم‌ترین هدف از این مطلب، آشنایی با انواع اتصالات لوله‌کشی است. برای شناختن انواع اتصالات لوله‌کشی، ابتدا لازم است با یک تعریف ساده از اتصالات لوله‌کشی آشنا شویم و بفهمیم که اتصالات چه چیزی هستند.

به زبان ساده می‌توان اتصالات لوله‌کشی را قطعاتی دانست که برای هرگونه تغییر در جهت جریان سیالات در خطوط لوله‌کشی، ایجاد انشعاب در لوله اصلی برای فراهم کردن مسیرهای بیشتر برای عبور سیال، کور کردن و بستن یکی از شاخه‌های لوله و از این، تغییر قطر لوله و از این قبیل اقدامات تولید و ساخته شده و از آن‌ها استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نکات شایسته توجه در صنعت لوله‌کشی ساختمان و دیگر صنایع، آشنایی با اتصالات لوله‌کشی است. علت اهمیت اتصالات لوله‌کشی کاربردهای فراوان و مهم آن‌ها است که در تعریف اتصالات لوله‌کشی به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

تقسیم‌بندی انواع اتصالات لوله‌کشی:

به‌طور کلی معیارهای مختلفی برای تقسیم‌بندی انواع اتصالات لوله‌کشی موجود در بازار وجود دارد. یکی از ساده‌ترین معیارهای دسته‌بندی اتصالات لوله‌کشی، جنس آن‌ها است.

در یک تقسیم‌بندی کلی اتصالات لوله‌کشی را از نظر جنس می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  1. اتصالات لوله‌کشی فلزی
  2. اتصالات لوله‌کشی پلاستیکی

اتصالات فلزی به چند بخش تقسیم میشود:

  1. اتصالات گالوانیزه
  2. اتصالات فولادی
  3. اتصالات استیل
  4. اتصالات فشار قوی

اتصالات فلزی معمولاً از جنس‌های گالوانیزه، فولادی، آهنی یا چدنی هستند. اتصالات لوله‌کشی پلاستیکی معمولاً از جنس‌های پلی اتیلن، پی وی سی و پلی پروپیلن هستند. این دو دسته خود دارای انواع مختلف دیگری با توجه به معیارهای مختلف مانند نحوه اتصال، کارکرد و … هستند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، انواع اتصالات لوله‌کشی موجود در صنعت از جنبه‌های متفاوتی قابل تقسیم هستند.

برخی از این جنبه‌ها در ادامه آمده‌است:

  1. جنس انواع اتصالات لوله‌کشی
  2. نحوه اتصال به لوله و تجهیزات
  3. کلاس فشاری

کلاس فشاری همان قابلیت تحمل فشار توسط اتصالات است. دانستن این خصوصیت دربارهٔ اتصالات در صنعت بسیار دارای اهمیت است چرا که که انواع اتصالات لوله‌کشی باید توانایی تحمل فشار خط لوله را داشته باشند.

از نظر نحوه اتصال به لوله و تجهیزات، انواع مختلف اتصالات لوله‌کشی به دو دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. اتصالات جوشی
  2. اتصالات دنده ای یا رزوه ای

لازم است ذکر شود که خود اتصالات جوشی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. اتصالات ساکت ولد (Socket Weld Fittings)
  2. اتصالات لب جوش (Fittings Butt Weld)

انواع اتصالات لوله‌کشی از نظر کارکرد:

  1. بوشن و نیم بوشن: بوشن در واقع نوعی حلقه واصل بین دو لوله است که دو لوله را به هم متصل می‌کند. همچنین این قطعه استوانه ای به دو شکل رزوه ای یا دنده ای و جوشی تولید می‌شود و امکان اتصال به خطوط لوله را دارد.
  2. زانویی: از اتصالات زانویی برای تغییر جهت دادن مسیر لوله‌کشی‌ها به اندازه ۹۰ یا ۴۵ درجه استفاده می‌شود. یک مدل زانویی برای تغییر قطر با نام زانویی تبدیل نیز وجود دارد.
  3. مهره ماسوره: مهره ماسوره از سه قسمت جداگانه تشکیل شده‌است. این سه قسمت نری، مادگی و واسط ارتباطی هستند. دو قسمت نری و مادگی با توجه به نوع رزوه ای که دارند بر روی دو لوله ای که قصد اتصالشان را داریم قرار می‌گیرند، سپس جفت شده و واسط مانند یک پل ارتباطی، اتصال را برقرار می‌کند.
  4. درپوش: از درپوش‌ها برای مسدود کردن لوله‌ها و انشعابات آن‌ها استفاده می‌شود. درپوش‌ها به‌طور کلی به دو نوع چهار گوشه و شش گوشه تقسیم می‌شوند. درپوش چهار گوشه معمولاً برای لوله‌هایی با قطر کم و درپوش شش گوشه برای لوله‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود.
  5. سه راهی مساوی و تبدیلی: سه راهی‌ها از جمله پرکاربردترین اتصالات لوله‌کشی به‌شمار می‌روند و در انواع مختلفی تولید می‌شوند. با استفاده از این اتصال می‌توان انشعاب‌های فرعی را در طول لوله اصلی ایجاد کرد.
  6. چهار راهی: چهار راهی‌ها عملکردی مشابه با سه راهی داشته و ایجاد انشعاب می‌کنند. معمولاً چهار راهی‌ها برای ایجاد انشعاب در لوله‌های کم قطر استفاده نمی‌شود و کاربرد آن‌ها نسبت به سه راهی بسیار کم‌تر است.
  7. مغزی: مغزی به قطعه کوتاه آهن ریخته شده در قالب گفته می‌شود که دو سر خارجی آن دنده (رزوه) می‌گردد. مغزی‌ها در دو نوع روپیچ توپیچ و رو پیچ ساده دسته‌بندی می‌شوند. کاربرد اتصال مغزی، در اتصال دو قطعه از اجزای لوله‌کشی و همچنین تغییر دادن قطر لوله‌ها است.

منبع: تامین کالا




:: موضوعات مرتبط: ديگر , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: